ברור לכולם כי זוהי זכות גדולה לחבר בין שני אנשים בודדים, לקרב בינהם ולסייע להם להתאחד לאחד. עד כדי כך חשוב המעשה, שהרי כל העוסק בשידוכים והתאמות הריהו שותף להקדוש ברוך הוא, שהרי על פי המדרש, מיום שנברא האדם הראשון, יושב הקדוש ברוך ומזווג זיווגים וקשה מלאכתו כקריעת ים סוף.
"מטרונה אחת שאלה את רבי יוסי בן חלפתא, אמרה לו: לכמה ימים ברא הקדוש ברוך הוא את עולמו? אמר לה: לששת ימים. אמרה לו: ומאותה שעה ועד עכשיו מהו עושה? אמר לה: הקדוש ברוך הוא יושב ומזווג זיווגים: בתו של פלוני לפלוני. אמרה לו: וזוהי אומנותו?! אף אני יכולה לעשות כן. כמה עבדים וכמה שפחות יש לי, ובשעה קלה אחת אני יכולה לזווגם. אמר לה: אם קלה היא בעינייך, קשה היא לפני הקדוש ברוך הוא כקריעת ים סוף". (בראשית רבה סח)
על פי מדרש זה, כל המסייע בשידוך הרי הוא שותף לקדוש ברוך הוא וכביכול שותף הוא בבריאת האדם השלם, שהרי זאת דרש רבי עקיבא, איש ואשה, זכו שכינה ביניהן, ומיהו זה שסייע להם בכך? השדכן. ועוד נאמר במסכת סוטה "שלושה שותפין באדם - הקב"ה, אביו ואמו. ... והקב"ה נותן בו רוח ונשמה", וכל הרוח והנשמה שנופח בו הקדוש ברוך הוא, לא מתוקן כל זמן שהוא האדם יחידי, שאז נחשב על פי הזוהר הקדוש פלגא דגופא.
ולאחר שהגענו להבנה שהשדכן עוסק במעשה בראשית ושותף למעשי הקדוש ברוך הוא, נותרה שאלת "השכר" - מהו שטח הנדל"ן בגן עדן לו זכאי השדכן, האם זה שליש גן עדן, רבע ואולי זהו מושג וירטואלי שאי אפשר לכמת ולאמוד את השפעתו, וכל זאת כדי להמחיש את גודל הזכות שנופלת בחיקו של השדכן.